Kako organizirati prosvjed, marš, javno događanje?

Čestitamo! Do ovog vodiča ste došle radi toga što ste kliknule na link iz fanzina. Primijetit ćete da je sve pisano u ženskom rodu – u ovom slučaju, ženski rod jednako vrijedi za sve rodove. Krenimo! 

U početku bijaše povod – razmislite o glavnom cilju prosvjeda, mirnog ili javnog okupljanja. Što želite postići, koju poruku poslati, tko je publika, kome se obraćate? Okupite tim od minimalno pet osoba (u idealnoj situaciji): jedna će prilikom prijave biti organizatorica događanja (kao odgovorna osoba organizacije ili privatna osoba), jedna će biti voditeljica događanja, jedna osoba koja će ujedno biti i koordinatorica redarki, zatim minimalno dvije osobe za medije. Osim navedenih osoba i njihovih zaduženja, potrebno je definirati i ove uloge: osobu koja će biti zadužena za društvene mreže, dogovaranje radionice izrade transparenata i vizualni dojam prosvjeda, osoba koja će raditi na tehničkoj podršci prosvjeda u smislu nabavke megafona, zvučnika, mikrofona i osoba koja će raditi na tome da nabavite pozornicu te fotografkinje prosvjeda od kojih jedna osoba mora biti spremna odmah nakon prosvjeda poslati prvih nekoliko fotografija za medije. Organizatorica i voditeljica prosvjeda mogu biti jedna osoba i mogu preuzeti dio drugih zaduženja. 

Naravno, pozornice i mikrofoni i zvučnici dižu cijenu prosvjeda i logističku zahtjevnost. U slučaju da nemate sredstava, megafoni i jedan mikrofon te pokretni zvučnik su sasvim dovoljni – dobro promislite na koji način možete iskoristiti postojeći javni prostor kako bi funkcionirao kao pozornica! Svakako dobro promislite koje udruge, platforme i pojedinci/ke su vaši prirodni saveznici te na koji bi način mogli pridonijeti prosvjedu. I naravno, uvijek možete lijepo pitati one koji imaju više iskustva, podrška vjerojatno neće izostati. 

Ako se odlučite na pozornicu, uzmite u obzir da grad/općina nerijetko naplati korištenje struje i površinu koju zauzima pozornica, kao i da je nužno nabaviti ogradice (najam ogradica nije skup, ali akontacija jeste, uz postojanje nevidljivog troška dovoza i odvoza ogradica – pripazite na troškove!). Ovo su sve detalji koje morate dogovoriti prije prvog formalnog koraka – više pročitajte u tehničkim detaljima prijave. 

TEHNIČKI DETALJI PRIJAVE

Odaberite lokaciju – prikladna, simbolična i praktična. Obavezno pogledajte Zakon o javnom okupljanju čl. 11 u kojem stoje napomene o tome gdje se prosvjedi i mirna okupljanja ne smiju održavati. Također, preporuka je ako je ovo prvi prosvjed kojeg organizirate i nemate pretjerano sredstava da izbjegavate prometnice jer zatvaranje prometnica znači izradu prometnog elaborata i dugački postupak prijave prosvjeda. Lokacija mora biti pristupačna osobama s invaliditetom ili osobama s poteškoćama u kretanju; ako iz praktičnih razloga nije, dogovoriti s redarkama da jedna osoba preuzme zaduženje da im pomogne pristupiti lokaciji ako je moguće (to je okej unaprijed najaviti na mrežama kako bi se osobe mogle javiti i dogovoriti). Ako organizirate prosvjed koji uključuje dodatnu opremu, provjerite je li moguće blizu pristupiti autom.

Odaberite vrijeme – Kada može doći najviše ljudi? U koje vrijeme su dosadašnji prosvjedi prikupljali najviše sudionica? Ne zaboravite provjeriti javna događanja za taj dan – bilo bi dobro izbjeći preklapanja s nekim većim događanjima.

Napravite listu redaraki – zlatno pravilo je 10 redara na 300 ljudi. Uvijek prilagodite broj očekivanih sudionica broju redarki prilikom prijave prosvjeda. Redarke mogu biti sve punoljetne osobe. Njihovi podaci se prilažu uz prijavu okupljanja/prosvjeda koja se nosi na MUP, a podaci koje trebate prikupiti od redarki su idući: ime i prezime, prebivalište, datum rođenja. Kako smo navele u uvodnom dijelu, obavezno jednu osobu zadužite da se bavi redarkama i njihovim obvezama. Najjednostavnije je prikupiti brojeve telefona s ostalim podacima i sve zapisati u Excel tablicu. Svaka redarka na prosvjedu mora imati vidljivu oznaku – najbolje je prikupiti reflektirajuće prsluke iz auta i na njima zalijepiti natpis redarki. Potrebno je sve redarke upoznati s njihovim obvezama i dužnostima (pogledati Zakon o javnom okupljanju, članak 19. i 20.), i dogovoriti da dođu 30 minuta prije događanja kako bi policija obavila kontrolu prisutnih i potencijalno još jednom uputila u obveze i dužnosti. Ako MUP zatraži privatnu zaštitarsku tvrtku, odbijte tu mogućnost – na njima je da zaštite naše pravo na javna okupljanja!

Prikupite sve potrebne dozvole – prvo se šalje upit gradu ili općini kojim se traži besplatno korištenje javne površine. Zahtjev može poslati privatna ili pravna osoba. U zahtjevu je važno navesti što točno tražite (točno vrijeme i trajanje, detaljna ruta ako postoji, mjesto održavanja okupljanja i mjesto održavanja prosvjeda, dodatne napomene ako tražite pozornicu ili struju te ogradice), uz zamolbu da vam se omogući besplatno korištenje javnog prostora. Ponekad su gradovi i općine suradljivi i spremni su pokriti sve troškove u smislu struje, pozornice, razglasa i ogradica. S odobrenim zahtjevom se zatim odlazi u policijsku postaju, ali valja pripremiti i dodatnu dokumentaciju. Obrazac prijave javnog okupljanja nalazi se na stranicama MUP-a svake županije: potražite obrazac koji se odnosi na vašu županiju, kao i podatke o tome u kojoj se točno policijskoj postaji i u koje vrijeme primaju zahtjevi. Zahtjev morate dostaviti minimalno 5 dana prije održavanja javnog okupljanja ili prosvjeda, ali uzmite u obzir da i gradu/općini treba neko vrijeme da donesu rješenje o privremenom korištenju javne površine. Popunjeni obrazac treba kopirati i s originalom, kopijom i odobrenjem od grada treba otići u MUP. Na istoj web stranici se nalaze i upute za organizatorice, koje treba pročitati kako bi proces na policiji prošao što elegantnije, a i koristit će vam. Za dobru i brzu komunikaciju s policijom je također jako važno precizno napisati rutu te početnu i završnu točku ako se ne radi o statičnom okupljanju. Ne koristiti kolokvijalne nazive, konzultirati se s kartom i biti precizna!

Isplanirajte redoslijed događanja – početna i završna lokacija marša, vrijeme kretanja, govori, glazba. Ako se radi o maršu ili bilo kojem prosvjedu u kojem se kreće, korisno je imati na licu mjesta zadužene osobe iz organizacije koje će složiti kolonu – voditi računa da glavni transparent ide na početku, razmjestiti bubnjarke ako ih ima, odnosno sve dodatne sadržaje u koloni (veliki transparenti, bubnjevi, kolica s glazbom, …) posložiti da su ravnomjerno raspoređeni duž kolone. Nerijetko se događa da do dva dana prije događanja hodogram programa i dalje stoji prazan – nemojte se zaletjeti pa prekrcati program. Četiri  govornice i tri glazbena broja su sasvim dovoljni: ne opterećujte se “bogatim” programom. Prosvjedi nisu “dobar provod” i ne služe zabavi mase nego zahtijevanju prava, ne zaboravite primarni razlog okupljanja. Glazbeni program nije obvezan. Široj javnosti vaša tema potencijalno nije toliko zanimljiva kao vama i neće biti spremni stajati na prosvjedu tri sata. Jedna od osoba iz organizacije mora biti na raspolaganju svima koji će stajati na pozornici, a ako se odlučite i za prevoditeljske usluge za gluhe i nagluhe osobe (često lokalne udruge gluhih i nagluhih imaju zainteresirane prevoditelje/ice koji će bez naknade rado prisustvovati prosvjedu i prevoditi za svoje članice i druge zainteresirane), dobro je unaprijed zatražiti ono što će govornici i govornice govoriti kako bi se prevoditeljica mogla pripremiti. U slučaju kada se na prosvjedu pušta određena glazba, osigurajte potrebne dozvole od ZAMP-a kako kasnije ne bi došlo do skupih posljedica. 

PROSVJED, JAVNO OKUPLJANJE, MIRNO OKUPLJANJE, MARŠ!

Objavite događaj – objava medijima ili press konferencija i, naravno, društvene mreže. Prilikom pisanja objave za medije pratite glavnih pet pitanja: tko, što, kada, gdje i zašto. Kao i prilikom pisanja najave za događanje, objava za medije mora biti jasna i do jedne stranice teksta, a jezik korišten što razumljiviji širokoj javnosti – manite se akademskih izraza i forsiranja stručnom terminologijom. Osobe koje su zadužene za izjave za medije neka ne budu preopterećene ostalim zadatcima. Potrebna im je priprema prije istupanja u medije. Budite svjesne da je vrlo moguće da, čim se najava pošalje, mediji će mediji odmah početi zvati – uzmite si vremena i pripremite što ćete reći. Nerijetko mediji dođu i do pola sata prije samog događanja i traže izjave od organizatorica – budite spremni i na licu mjesta, doista je šteta propustiti priliku za medijsku eksponiranost cijele priče jer tako šaljete poruku širem broju ljudi i povećavate vidljivost problema koji adresirate. Korisno je isprintati govore s prosvjeda i dati ih medijima koji poprate prosvjed – to je jedan od načina da se osiguramo da naše poruke budu prenesene što preciznije i točnije. 

Dobro je pripremiti i izvještaj za medije, i to prije samog prosvjeda kako bi isti mogla biti poslana medijima što prije – ponovite sve informacije o okupljanju koje ste navele u najavi, a poslije ju nadopunite s porukama izrečenim na prosvjedu, brojem ljudi i drugim ključnim momentima koji su se odvili te pošaljite s fotografijama na vašu adremu (lista medija). Ako dogovorite vanjske fotografkinje il i fotografe, dogovoriti s njima da odmah po završetku prosvjeda pošalju fotku ili dvije za slanje uz priopćenje – najjednostavnije izvedivo je da jedan od fotića ide s osobom koja šalje priopćenje.

Otvorite zajednički folder u kojem će biti svi dokumenti i kojem će osobe iz organizacijskog tima imati pristup (dozvole, medijske najave, govori, redarke…) Bilježenje rokova i zaduženja će vam uštedjeti vrijeme i olakšati organizaciju. Pišite zapisnike na sastancima. Odredite jednu platformu za komunikaciju – hoće li to biti mail ili neka druga aplikacija, komunikacija će vam biti jednostavnija.

Pripremite se za prosvjed – posteri, vizuali, smislite parole koje će se koristiti. Slogani na transparentima, posterima i vizualnim rješenjima prosvjeda ne smiju biti uvredljivi, pozivati na mržnju i nasilje niti usmjereni na jednu osobu, ma koliko javna ona bila. Ako je ta osoba simbol ili oličenje razloga za prosvjed, koristiti samo osobno ime, a iz konteksta će biti jasno o kome je riječ – nitko ne želi tužbe radi prosvjednih parola, zar ne? Kako bi bili/e sigurni da ćete imati vizualne prezentacije svojih ideja, organizirajte radionicu izrade transparenata. Trebaju vam kartoni, hameri, letvice, ljepilo, vodene boje, tempere, flomasteri… ne postoji jedan odgovor na pitanje kako ćete se kreativno izraziti. Važno je paziti da su transparenti dobro zalijepljeni i da nisu preteški kako ne bi došlo do ozljeda tijekom prosvjeda. Ako se radi o prosvjedu koji se kreće od točke A do točke B, osigurajte nekoliko ljudi (ako je moguće) s megafonima koji će poticati prisutne da viču parole na početku, sredini i kraju kolone. Također, dobro je kupiti veći komad žutice (ili iskoristiti staru plahtu) i na većoj površini ispisati glavnu poruku prosvjeda. To se naravno može i otisnuti, no to je pitanje sredstava i vremena. 

Pripremite – kopije dozvola, dokumenti, voda i hrana. Nađite se dovoljno rano prije događanja i još jednom ponovite tko nosi koju ulogu, kako se donose ad hoc odluke, tko su odgovorne osobe, dolaze li sve redarke ili treba naći zamjenu, tko osigurava da napravljeni transparenti zapravo i stignu na prosvjed, kada dolaze govornice i glazba. 

Budite svjesne činjenice da su javne akcije ovog tipa nepredvidljive, koliko god smo vam ovdje detaljno navele stvari o kojima treba voditi računa, uvijek se mogu dogoditi neplanirane situacije koje će zahtijevati instant reakcije.

Držite se onoga što je odobreno u dozvolama (ruta, vrijeme, broj ljudi, redarke…).

ZAKLJUČNO 

Poštujte ljude i pazite na njihovu dobrobit.

Držite se zakona. Motivirajte okupljene – drugima će biti teže uzvikivati parole i navijati ako je organizacijski tim tih. Ne reagirajte na moguće provokacije niti pozivajte okupljene da reagiraju, rješavajte to s redarkama i policijom. Pratite sve moguće propuste i što ste mogli drugačije, također zapamtite ono što je funkcioniralo i bilo dobro. Napravite evaluacijski sastanak što prije nakon događaja. Dobro će vam doći za buduće akcije – iz prakse se najbolje uči

To-do lista: 

  • Okupiti organizacijski tim 
  • Dogovoriti temu i glavne poruke
  • Dogovoriti vrijeme i mjesto
  • Osmisliti financijsku konstrukciju ako se radi o prosvjedu koji uključuje pozornicu, razglas i nastupe i od koga ćete posuditi zvučnike/megafone 
  • Poslati zamolbu gradu/općini za korištenje javne površine 
  • Otići na MUP s rješenjem od grada/općine i popisom redara te ispunjenim i kopiranim obrascem prijave javnog okupljanja 
  • Pripremiti tekst za najavu događanja, Facebook event, vizualna rješenja i sl. 
  • Organizirati radionicu izrade transparenata ako je dogovorena
  • Dogovoriti i pripremiti hodogram koji uključuje sve govornice, glazbu i/ili glazbenice
  • Dogovoriti detalje sa prevoditeljicom na znakovni jezik 
  • Spremiti svu dokumentaciju kao organizatorice okupljanja
  • Održati kratki sastanak prije održavanja prosvjeda kako bi se još jednom utvrdile uloge i zaduženja
  • Pripremiti objavu za medije koja se šalje nakon prosvjeda s fotografijama 
  • Osigurati da ste skupile sve rekvizite koji su vam potrebni (megafon, rezervne baterije, transparenti, oznake za redarke…)